Thursday, January 28, 2010

Manusia dan Kecelaruan

1st statement

"Manusia merupakan makhluk ciptaan terbaik oleh ALLAH S.W.T walaupun ia hanya di ciptakan oleh sekepal tanah. Kelebihan yang nyata terletak di akal dan fikirannya. Walaubagaimanapun semakin moden dunia ini, semakin celaru manusia itu".

Comment
Manusia adalah makhluk yang paling sempurna diciptakan oleh Allah S.W.T jika dibandingkan dengan makhluk lain termasuklah Malaikat, Jin, Iblis dan sebagainya. Tetapi kita sendiri sebagai manusia tidak tahu atau tidak kenal akan diri kita sendiri sebagai manusia.
Akal merupakan satu kurniaan Allah S.W.T yang amat tidak ternilai jika di bandingkan dengan kemodenan yang kita ada kini. Oleh itu, manusia telah di suruh untuk menggunakan akal fikirannya supaya ia menjadi seorang manusia yang berfikiran kreatif, inovatif dan di samping itu dapat membantu manusia sejagat lain untuk turut membangun.
Kemodenan yang kian menyusur megikut tali arus perubahan dunia kini telah diterima masuk oleh manusia. Banyak manusia yang kian celaru mengikut arus pemodenan yang kini hanya mementingkan wang, meterial dan keseronokan. Keseronokan yang di cipta oleh manusia sendiri telah membuatkan manusia lain juga turut terpedaya oleh arus pemodenan yang kita kecapi kini.
Kemodenan yang kita peroleh kini sepatutnya di gunakan sehabis baik bagi membantu manusia sejagat yang lain. Bukan untuk menghentam, menindas dan melemahkan manusia yang lebih jauh ketinggalan dari kita. Senjata - sentaja nuklear yang telah dicipta oleh negara barat sendiri telah banyak memusnahkan manusia - manusia yang tidak berdosa. Inikah yang dinamkan arus pemodenan?. Tepuk dada tanya selera.
Manusia yang kejam sendiri telah membuatkan dirinya bercelaru oleh tindakan yang tidak bermoral itu. Akal fikiran dan arus pemodenan yang di kurniakan oleh ALLAH S.W.T seharusnya di gunakan bagi membantu manusia lain yang di dalam kesusahan bukannya menghentam manusia lain.
Oleh itu, manusia kini haruslah sentiasa beringat agar mereka tidak hanya hanyut di telan zaman tetapi menjadi seorang khalifah ALLAH S.W.T yang berguna di muka bumi ini.

No comments:

Post a Comment